Klikbejt u nastavi
Piše: Nermina Alihodžić Usejnovski
Medijska pismenost, iako je sada već jasno koliko je važno razvijati ju, nije zastupljena u zvaničnim nastavnim planovima i programima te ju je moguće podučavati samo sporadično, pokušavajući ju integrisati u postojeće nastavne sadržaje. S obzirom na širinu tema i sadržaja koje nudi, nastava književnosti veoma je pogodna za razvijanje i medijske pismenosti. Ovog puta smo nastavu književnosti iskoristili kako bismo učili o klikbejtu.
Materijal za rad, odnosno definiciju, obrazloženje i primjere klikbejt naslova pronašla sam na stranici raskrinkavanje.ba. Polazište je bio sami pojam – klikbejt koji su učenici bez većih poteškoća mogli definisati. Moram priznati da sam na samom početku i ja naučila nešto novo – a to je da je mnogo klikbejt naslova i na videima. Naime, kako mi je pojam klikbejt asocijacija na naslov teksta, nisam razmišljala o tome koliko ima klikbejt naslova na videima. Naravno, kod mojih učenika je bilo obrnuto – njima je klikbejt asocijacija na naslov videa, i nisu baš mnogo razmišljali (niti se susretali) sa klikbejt naslovima tekstova.
Nakon što smo definisali šta je klikbejt i pročitali nekoliko klikbejt naslova i tekstova ispod tih naslova, učenici su dobili zadatak da sami osmisle klikbejt naslov koji će se odnositi na konkretno književno djelo. Ova aktivnost je imala više ciljeva:
– ako znamo na koji način nastaje klikbejt naslov, lakše ćemo ga prepoznati;
– učenici će, osmišljajući klikbejt naslov koji se odnosi na književno djelo, promišljati o djelu iz više perspektiva kako bi dobili najbolji rezultat. Učenici su također imali zadatak da obrazlože svoj klikbejt naslov – odnosno da pojasne u kakvom je odnosu sa književnim djelom i zašto je to klikbejt naslov;
– cilj „klikanja“ na klikbejt naslov bio je da posjetitelji osvijeste šta je to klikbejt te da im se preporuči književno djelo za čitanje. Na ovaj način su učenici podučavali druge o tome šta je to klikbejt. Ovaj dio im je bio posebno zanimljiv.
Sve klikbejt naslove postavili smo na internet i ponudili kao tekstove za čitanje.
S obzirom na to da su ovu aktivnost radili učenici tri odjeljenja osmog razreda, organizovali smo i jedno malo takmičenje u rezultatima „klikova“.
Šta su učenici konkretno uradili?
Učenici prvog odjeljenja su mali zadatak da osmisle klikbejt naslov vezan za književni tekst narodne balade „Smrt Omera i Merime“. Učenici su ponudili sljedeći naslov:
Tragedija! Zaljubljene sahranili istog dana! – link
Učenici drugog odjeljenja imali su zadatak da osmisle klikbejt naslov vezan za književni tekst „Legenda o Ali-paši“ Envera Čolakovića (odlomak). Učenici su ponudili sljedeći naslov:
Od blata do zlata! Kako je siromah postao bogataš! – link
Učenici trećeg odjeljenja su imali zadatak da osmisle klikbejt naslov na osnovu književnog djela „Sumnjivo lice“ Branislava Nušića (lektirno djelo). Učenici su ponudili sljedeći naslov:
Zanimljivo! Kćerka činovnika grli osuđenika! – link
Nakon što izaberete link jednog od ponuđenih naslova, naučit ćete šta je to klikbejt. Ovdje vam to nećemo otkrivati, ali vas pozivamo da otvorite link onog naslova koji vam zvuči najinteresantnije i tako podržite učenike u njihovoj prosvjetiteljskoj misiji.